TOP

Czym jest wycena przedsiębiorstw?

Wycena przedsiębiorstwa jest procesem składającym się z kilku etapów. Żeby została przeprowadzona poprawnie, przydatna jest osoba z odpowiednim wykształceniem i doświadczeniem. Samodzielna wycena nie zawsze daje właściwe wyniki, ale również jest możliwa.

Proces zgodny z planem

Przedsiębiorca zamierzający dokonać wyceny firmy nie musi obawiać się problemów z prawem, gdyż póki co nie istnieją żadne ściśle kontrolowane wytyczne. Całokształt planu wyceny powinien jednak uwzględniać doświadczenia uzyskane przez poprzedników, co gwarantuje szybkie i poprawne rezultaty.

Dla wygody i bezpieczeństwa przedsiębiorców opracowane zostały pewne standardy i zasady. Istnieją też, choć nie ma ich wiele, organizacje pomagające firmom bez odpowiedniej wiedzy. Są to ugrupowania polskie oraz światowe, więc w razie trudności bądź braku potrzebnych informacji można się z nimi skontaktować.

Po co są etapy wyceny przedsiębiorstw?

Ponieważ wycena przedsiębiorstw jest rozciągniętym w czasie procesem, znacznie lepiej jest podzielić ją na etapy. Dzięki temu po zakończeniu każdego etapu będzie można dokonać podsumowania i mieć za sobą już część pracy. Etapy są ze sobą powiązane i wynikają jeden z drugiego.

Zgodnie z przyjętymi standardami, przebieg wyceny musi uwzględniać między innymi przedstawienie przedsiębiorstwa, założenia wyceny, wybrane do tego metody (jest ich przynajmniej kilka i można zdecydować się na wszystkie lub na jedną). Etapy działania warto wykonywać tak, jak zalecają standardy, dzięki temu praca będzie łatwiejsza i każdy kolejny etap będzie mógł być przeprowadzony dzięki zgromadzonym wcześniej danym.

Praca z danymi

Niektórzy przedsiębiorcy uważają, że wyceny przedsiębiorstw można dokonać bez żadnych dodatkowych informacji i danych – chcą zrobić to szybko, najlepiej dzięki zatrudnionym specjalistom. Nie jest to łatwe, można nawet powiedzieć, że niemożliwe. Dane muszą być, chociażby dlatego, że większość procesu wyceny polega na ich analizie.

Jeśli w jednym z pierwszych etapów nastąpi dokładne określenie celu, reszta przebiegnie szybciej. Cel, jak również wybór metod, pozwala skupić się na konkretnych aspektach. Niezależnie od metody lub metod, nie obejdzie się bez dostępu do danych. Im więcej – tym lepiej.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy GLC

Categories Biznes