Jeśli kupujesz auto używane, to oprócz jego stanu technicznego, powinieneś sprawdzić również stan jego lakieru. W taki sposób dowiesz się o historii swojego potencjalnego pojazdu nieco więcej.
Mierniki lakieru – czym są?
W sklepach znajdziemy dwa rodzaje mierników grubości lakieru:
* dynamometryczny,
* elektryczny.
Miernik dynamometryczny jest urządzeniem, które z pewnością docenią panowie zbyt zabiegani, aby je podładować. Nie wymaga podłączenia do źródła energii, gdyż jest urządzeniem magnetycznym. Do użycia miernika elektrycznego niezbędne będą bateria. Oba mierniki lakieru mogą być stosowane do pomiaru powłok niemagnetycznych na blachach. Elementy karoserii, które zostały wykonane z metalu i mają na sobie powłokę w postaci lakieru, można poddać badaniu. Możliwe jest również ich użycie na blachach aluminiowych.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze miernika lakieru?
Kupując tester lakieru tym, na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, jest dokładność pomiaru. Poszukujmy takiego, którego dokładność utrzymuje się w granicach 15–25 mikronów. Kolejną niezwykle ważną – z punktu praktycznego widzenia – kwestią jest umiejscowienie sondy miernika. Możliwości są dwie albo znajduje się ona na końcu kabla lub też na samym mierniku. Jeśli w naszym samochodzie mogą pojawić się trudno dostępne miejsca, to zdecydowanie bardziej poręczne będzie dla nas użycie miernika z sondą na kablu. Jeszcze jedna rzecz, która może znacznie ułatwić nam wykonywanie pomiaru, to kształt sondy. Kuliste sondy niwelują drgania ręki, a pomiarów można dokonywać nawet na zabrudzonym lakierze.
W jakiej cenie i gdzie zakupić urządzenie?
Tester lakieru można kupić już za 20 złotych na popularnych serwisach aukcyjnych. Co do jego skuteczności i żywotności chyba każdy będzie miał wątpliwości. Średniej klasy urządzenie można kupić już za 120 zł u polskich producentów. W zupełności wystarczy ono do wykonywania pomiarów na własny użytek. Jeśli chcemy zakupić urządzenie do wykonywania częstych pomiarów, to warto zdecydować się na zakup lepszej jakości miernika.