Jeszcze do niedawna serwisy internetowe wyświetlane były wyłącznie na kilkunastocalowych monitorach komputerów stacjonarnych lub laptopów. Obsługa witryny wymagała użycia myszki. Jednak w dobie urządzeń mobilnych takie strony stają się zupełnie nieczytelne, a więc i bezużyteczne.
Dzieje się tak ze względu na ograniczenia klasycznego układu stron www, który pozostaje niezmienny bez względu na rozmiary ekranu. W efekcie na wyświetlaczu smartfonu lub tabletu tekst i grafika są tak małych rozmiarów, że o wygodnym korzystaniu z serwisu nie ma mowy.
Strony resoponsywne
Badania dowodzą, że coraz więcej użytkowników przegląda zasoby sieci za pomocą niewielkich urządzeń mobilnych, a tendencja ta raczej nie się nie zmieni.
Konieczne więc stało się opracowanie technologii pozwalającej na tworzenie serwisów, które zachowają swoją funkcjonalność także w wersji mobilnej.
W taki oto zapoczątkowano projektowanie responsywnych stron internetowych, które powoli, acz konsekwentnie stają się powszechnie obowiązującym standardem.
Idea responsywności
Aby zachować czytelność i prostotę obsługi na urządzeniach mobilnych, należało wyposażyć kod witryny w możliwości skalowania wyświetlanej zawartości, a także ukrywania, bądź dodawania niektórych elementów, czy funkcji. Zmiany te powinny zachodzić automatycznie, bez konieczności każdorazowej ingerencji człowieka.
Tak właśnie zachowują się strony projekowane jako responsywne. Na podstawie informacji o parametrach ekranu urządzenia, automatycznie dopasowują układ, menu, a nawet konkretne treści witryny. Na monitorze komputera stacjonarnego, czy smart tv, serwis będzie prezentował się w pełnej krasie, zaś na ekranie tabletu obejrzymy jego zredukowaną, lecz w pełni funkcjonalną wersję.
Zalety stron responsywnych
Chociaż projektowanie responsywnych stron internetowych jest obecnie nieznacznie droższe niż tworzenie klasycznych serwisów, wydatki szybko zwracają się w postaci unikalnych wejść również z urządzeń mobilnych.
Strony responsywne promuje samo Google, umieszczając je na wyższych pozycjach wyników wyszukiwań. Wypływa to w oczywisty sposób na zwiększenie ruchu na stronach w wersjach responsywnych, które zaczynają generować zyski w kanale urządzeń mobilnych.
Eksperci dodają, że w ciągu najbliższych lat responsywne strony internetowe zupełnie wyprą z sieci klasyczne rozwiązania. Warto zatem zainwestować w nowoczesną technologię, która już dziś przynosi dochody tam, gdzie kończą się możliwości zwyczajnych witryn www.
Artykuł powstał we współpracy z agencją interaktywną Iguana Studio